| Författare |
|
Clabbe Medlem

Registrerade sig: 2007 augusti 20 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 61
|
| Skickat: 2010 juli 12 kl 14:22 | IP Loggad
|
|
|
Hej. Har upptäck att det växer vita "fläckar" på en yamadori eks löv jag har. Det verkar vara någon sorts svamp eller mögel. Under fläckarna ser jag att bladen börjar tappa färg och kommer så småningom att bli gula. Trädet i sig är väldig stark. Den har en väl utvecklad grenverk med massor av löv. Den har även en väldig väl utvecklad rotsystem. Jag har inte omplanterat den i år. Den står i en kruka med god dränering. Jag har endast delvis avlövat den. Det var i maj och resultatet blev att den fick ca 3 gånger så mycket gren och löv än vad den hade innan. Den får både näring och vatten enligt "Walter Pall" principen, ofta. Eftersom den jorden den står i är så väl dränerad, så vattnar jag varannan dag, speciellt nu när det inte har regnat något och det har varit so varmt och soligt. Den får bra med sol och ljus.
Vad göra?
|
| Tillbaka till Toppen |
|
| |
tomas g Gammal medlem

Registrerade sig: 2006 juli 30 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 238
|
| Skickat: 2010 juli 12 kl 22:19 | IP Loggad
|
|
|
Det är med all säkerhet mjöldagg. det finns en bra produkt som heter "Stop" från weibulls som du kan spraya på bladen, så att det försvinner(Har det blivit mjöldagg över hela bladen är det inte säkert det försvinner i år, men trädet mår nog inte dåligt av det). Det är bra och förebygga med sprayen på våren, så slipper du problemet.
__________________ http://gramming-pots.blogspot.com
|
| Tillbaka till Toppen |
|
| |